יוצרים
- מאת: שלום עליכם
- תרגום: י.ד. ברקוביץ
- בימוי: אלכסיי דניסוביץ' דיקי
- תפאורה: א. אלחנני
- מוסיקה: ש. רוזובסקי
שחקנים
- ניסי: צבי בן-חיים
- אברמלי מלמד: מנחם בנימיני
- אידל החלפן: יהושע ברטונוב
- אפרים לקרדה: אברהם ברץ
- בת שבע: אינה גובינסקה
- הולובישקא: מנחם גנסין
- איציק: חנה'לה הנדלר
- בני - בן: ארי ורשבר
- אסתר: פאני ליוביץ'
- פייגה-לאה: אהרון מסקין
- לייזר וולף: שמעון פינקל
- אריה איש קברות: צבי פרידלנד
- לוי מוזגובויר: ברוך צ'מרינסקי
- זלדה: תמרה רובינס, ניורה שיין
- שמעון אלי שמע קולנו: רפאל קלצ'קין
על ההצגה
ההצגה הראשונה של תיאטרון "הבימה" שבויימה בארץ ישראל ומחזהו הראשון של שלום עליכם שהוצגה על בימתה.
סיפורה של העיירה היהודית כתרילבקה, שנדבקת בשגעון סביב אוצר זהב שנמצא מתחת לבתיה. עוד אין שום הוכחה ממשית לקיום האוצר, חוץ מרמזים נסתרים וחלומות, אך אנשי העיירה, עם הבטן הריקה, השוק השומם, חוסר התכלית והדכדוך, מתנפלים על החלום כאילו היה מציאות : מתארסים, חותמים חוזים, רבים ,מתאהבים, הכל סביב האוצר שאף אחד עדיין לא ראה אותו, רק בחלומות...
במרוץ אחר האוצר מתגלגלים האנשים למצבים קומיים, אבסורדיים, אנושיים ועל אנושיים כאחד.
תמונות מהצגה
ביקורות
"אמנות האנסמבל, פארה של 'הבימה', לא הכזיבה עד כה. ובראותנו את המחזה הזה בהצגות ביכוריו אפשר לנו לשער כי גם ההצגות האחרות היו מעולות יותר במשחק האנסמבל שלהם בימים הראשונים. אבל אפילו במערכה הראשונה, לא שמו לב לעודף הצריחות שאינן מאורגנות לסולמות מוסיקליים. ארגון מוסיקלי יש גם לצריחות.
ההצגה בכללה היא מאורע בחיים האמנותיים כאן. יש בה קצב ומידה והיא כולה חזית בניין, הסתעפות תיאטרלית. הרג'יסור לא רק שלא הקדיש את הסאה כי אם הורה דרך דווקא בדברים שכבר דשו בהם (הסולם, המסכות, צמצום התפאורה). במערכה א' אם כי הדברים קורים בכתריאלבקה של לפני עשרים שנה, הרי אנחנו מרגישים במהירות התנועה, מהירות הבזק של חיי הכרך. אנחנו מרגישים כי זיו העולם נתעשר ביופי חדש, יופי המהירות. מורגש בכל הרצון למסור כל אותו השאון המבהיק של צלילים וגוונים ותנועות המשמשים הד לזעזועי הנפש בדורנו.
אין כמעט דבר הפוגם באחדות החיזיון. הומור ואור רק זרועים על כל ועל כולם. הרג'יסור הרכיב הרבה הרכבות ואין אנו מרגישים כמעט בהן. כל משחק מרותק בכבלים לטובת הכלל ובכל זאת כל תפקיד מובלט ולא בגלל כתמי הצבעים אלא בגלל כל כח הביטוי, כל קו והדגשה.