המשרת והלורד

  • הצגה מספר: 81
  • הצגת בכורה: 12/01/1947
  • מספר הצגות שהועלו: 17
המשרת והלורד

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

** תלמידי ביה"ס הדרמטי: נחמה דוידית, פנינה פרח, שרגא פרידמן, ראובן זינגר, שמואל סגל  

כדי לממש את השקפותיו הראדיקליות לגבי השיוויון בסולם המעמדות, עורך הלורד לום פעם בחודש "מסיבת שיויון". במהלך המסיבה מכריח לום את בני משפחתו לשרת את משרתיו. כך, למשך זמן קצר הופכים התחתונים לעליונים והעליונים לתחתונים.  במהלך נאום שנושא לום במהלך המסיבה, מוחו מתרופף עד כדי גילוי סמני שיגעון. התנהגותו מובילה את קרוביו להוציאו מן האולם ולבסוף לשלוח אותו לאי בודד.

תמונות מהצגה

ביקורות

"מחזהו של ג'יימס בארי הקרוי ב'הבימה' 'המשרת והלורד' משעמם הנהו, אף על פי שמחברו היה "כתבא רבא" בתיאטרון האנגלי. המחזה הוא פרובינציאלי מאוד וערכו במקומו מונח. ואך ורק במקומו - שהוא הפרובינציה האנגלית ולא האימפריה הבריטית. המחזה הנהו איפוא אנגלי ישן וגם ההומור הוא "אולד אינגלנד" מאוד ובשום פנים לא אבין מפני מה מותר לאנגלי לא להבין הומור יהודי ואני חייב להבין הומור אנגלי. אלא שהאמת היא שאני וכל המסובים בתיאטרון מבינים, אבל...

ועם כל אלה, ועם תרגומו של נתן אלתרמן (שליבו לא נמשך כנראה אחר המחזה שהיה בידיו) ועם הבימוי הנקי והזהיר יותר מדי של אברהם ברץ, אי אפשר היה לשבת בנחת כל זמן ההצגה אילולא מראה הבמה ודמויותיה מעשי ידי הציירת ג'ניה ברגר. דרמטורג אנגלי כתב את המחזה - למה לא ? 'הבימה' הציגה אותו - למה כן ?

ד.ב.מלכין. "דבר". 26.01.1947

"בהצגת 'המשרת והלורד' כשהיא לעצמה הכל לכאורה היה כשורה. כולם עושים שם באמונה : המחבר, השחקנים, הבמאי, הצייר. אך בסיכומם של דברים : הרגשה של איזה חלל ריק. אין "תחבורה" אמיתית בין הקהל והשחקן והרי בלעדי זאת לא תיתכן אטמוספירה במתית. ייתכן כי המבקש סנגוריה על הצגת הקומדיה הזאת, יוכל למצוא צידוק מה בעובדה שכאן ניתנה אפשרות של הופעה למניין מסויים של תלמידי האולפן הדרמטי.

ובאמת עתידה של 'הבימה' הוא בבית האולפן הזה הנועד להכין משמרת חדשה כדי שתנחיל את מסורתה הנאה ותמשיכנה.

א. יבזרוב. מתוך עיתונות התקופה. 27.01.1947