אהבת ציון
- הצגה מספר: 85
- הצגת בכורה: 15/07/1947
- מספר הצגות שהועלו: 101
יוצרים
- מאת: א. מאפו
- עיבוד: חיים טרלובסקי
- תרגום: עודד אבישר
- בימוי: צבי פרידלנד
- תפאורה ותלבושות: ג'ניה ברגר
- מוסיקה: עמנואל עמירן (פוגצ'וב)
שחקנים
- יורם בן אביעזר: נחום בוכמן
- נעמה: אינה גובינסקה
- חגית: רעיה גולדין
- פנינה: שושנה דואר, פנינה פרח
- אמנון: יצחק שילה (שולמן)
- סתרי: מנחם בנימיני, אברהם ברץ
- עכן: שלמה ברוק
- חלאה: נחמה דוידית
- עזריקם: ראובן זינגר
- ידידיה האלוף: חיים אמיתי
- תרצה: תמרה רובינס
- תמר: שושנה דואר, פנינה פרח
- תימן: יעקב בן-משה
- מעכה: חנה'לה הנדלר
- פורה: נחום בוכמן
- זמרי: ארי קוטאי
- חפר: שרגא פרידמן
- בקיה: אברהם אסאו
- עוץ: אברהם ניניו
- אהוד: איתן פריבר
- כרמי: פ. ליפשיץ
על ההצגה
תלמידי ביה"ס הדרמטי שליד תיאטרון הבימה:
ראובן זינגר, יעקב בן משה ושרגא פרידמן
דור שלם שאב את התלהבותו מ"אהבת ציון" של מאפו, שנועדה לשמש גשר בין התנ"ך וקובנה - בדרך השיבה לציון. עם כתבי מאפו הופכים כפר גלעדי של היום ועמק יהושפט של אתמול לתמונה תנ"כית אחת, כאילו לא רבצה ביניהם תהום של ניתוק היסטורי אכזרי בן אלפיים שנה. תמונה זו הנה חזיון דמיוני ומציאותי כאחד, דמות דיוקנה של ארץ ישראל הנבנית, בעלת יופי טבעי ורומנטי, כי הרי המציאות של ארץ ישראל העובדת עצמה היא בבחינת אגדת "אלף לילה ואחד".
"באווירה רבת השראה, העלתה אמש "הבימה" את "אהבת ציון" לא. מאפו. ההצגה הפכה חוויה גדולה לכל הנוכחים. צבי פרידלנד בנה הצגה נהדרת ובלתי נשכחת. העם היושב בציון יאהב מאוד את הצגת "אהבת ציון" ובעיקר יתאהב בה הנוער שלנו."
"ידיעות אחרונות" 16.7.47
תמונות מהצגה
ביקורות
"מה שאירע בשדה הביקורת התיאטרונית שלנו בקשר ל"אהבת ציון" ב"הבימה", עובר את גבול "רגיל" אצלנו. שני דברים נפגשו יחד ב"אהבת ציון", נסיון רב עניין בהצגת ספרות מקורית החיה ומוצגת כאילו בנפש דורות והעלאת צעירים על הבמה - מחזור שלם כמעט של בית ספר - שני דברים הנתבעים זה שנים רבות ע"י הקהל והביקורת.
דווקא כאן, עם כל חיפושיו של הבמאי בשאיפתו לחידושים, הצטיין בזה שמצא את הסגנון המתאים עד הסוף ואף בזה שהצליח לשמור על הגרעין היצירתי המקורי
"הצגה זו תחשב כאחת הגדולות והטובות של "הבימה" ותשכון כבוד ברפרטואר שלה, מה גם שהעלאת מחזה זה, השוקק כולו חדוות נעורים, בוצעה רובה ככולה ע"י צעירי "הבימה" וביכולת רבה.
""כן אירע אותו "נס" שבשטח הרוח והיצירה : כל הגורמים נתמזגו בהרמוניה רבתי להצלחה גדולה. אין ספק בדבר, שלא הטקסט במובנו הראשון מקנה להצגה את יפעתה. מי יעמוד היום בקריאת מאפו ? לא הוא המפתח לאשר ידובב לנו בהצגה.
כוחה אחר : כוחה בנסתרות. פרידלנד מצא את מאפו. כי מאפו חיכה לפרידלנד.